Aktorzy

Actor l tomasz obara 252x342

Tomasz Obara

Aktor i reżyser teatralny; absolwent wydziału aktorskiego (1985) i reżyserii (1991) krakowskiej PWST.

W 1997 roku wyróżniony na XXII Opolskich Konfrontacjach Teatralnych w kategorii Klasyka Polska za reżyserię przedstawienia „Ich czworo” Gabrieli Zapolskiej w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Podwójny laureat tarnowskiego Festiwalu Talia: w 2005 r. otrzymał nagrodę za reżyserię przedstawienia „Mąż mojej żony” Mira Gavrana w Teatrze Ludowym w Krakowie a w 2009 Grand Prix za przedstawienie „Wszystko o mężczyznach” w Teatrze Ludowym w Krakowie. Laureat nagrody za reżyserię oraz Grand Prix za spektakl „Poważny jak śmierć, zimny jak głaz” na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Antycznej „Bosporskije agony” w Krymie.

Współpracował z Teatrami: Teatrem Starym w Krakowie, Teatrem Bagatela, Teatrem Ludowym (Scena pod Ratuszem) i Teatrem STU, Teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Teatrem im. S. Żeromskiego w Kielcach, Teatrem im. J. Kochanowskiego w Opolu, Teatrem im. S. Jaracza w Łodzi, Teatrem Rozrywki w Chorzowie, Teatrem Muzycznym w Gdyni, Teatrem Wybrzeże, Teatrem Nowym w Zabrzu, Teatrem Capitol w Warszawie, Teatrem im. L.Solskiego w Tarnowie, Teatrem Kamienica w Warszawie.

Grał m.in. w spektaklach: „Wiosna Narodów w Cichym Zakątku” A. Nowaczyńskiego, Reż. T. Bradecki;  „Operetka” W. Gombrowicza, Reż. T. Bradecki;  „Mąż” wg” Nie – Boskiej Komedii” Z. Krasińskiego, Reż. D. Latour; „Kobieta z wydm” Abe Kobo, Reż. Inka Dowalasz;  „Człowiek bez właściwości” R. Musila, Reż. K. Lupa;  „Seks, prochy, rock&roll” i „Czołem wbijając gwoździe w podłogę” E. Bogosiana,  Reż. T. Obara;  „Makbet” W. Shakespeare’a, Reż. W. Śmigasiewicz; „Sceny z Nowego Świata” E. Bogosiana, Reż. T. Obara; „Rewizorze” M. Gogola, Reż. M. Sobociński; „Kolacja dla głupca” F. Vebera, Reż. T. Obara;  „Paragraf 22” Josepha Hellera, Reż. T. Obara; „Wszystko o mężczyznach” Miro Gavrana, Reż. T. Obara; „Pounding Nails In The Floor By The Forehead” E. Bogosiana, Reż. T. Obara.

WAŻNIEJSZE REALIZACJE REŻYSERSKIE:  „Samoobsługa” H. Pintera; „Audiencja” i „ Protest” V. Havla; „Poskromienie złośnicy” W. Shakespeare’a; „Lekcja polskiego” A. Bojarskiej; „Paragraf 22” Josepha Hellera; „W Małym Dworku” Witkacego; „Zapiski oficera Armii Sowieckiej” S. Piaseckiego; „Lekarz mimo woli” Moliera; „Ich czworo” G. Zapolskiej;  „Mieszczanin szlachcicem”  Moliera; „Hipnoza” A. Cwojdzińskiego; „Śmierć i dziewczyna” A. Dorffmana; „Pocałunek Kobiety Pająka” M.Puiga; „Kraksa” F. Durrematta – Teatr Ludowy; „Dożywocie” A. Fredry; „Chory z urojenia” Moliera; „Seks, prochy, rock & roll” E. Bogosiana; „Zagraj to jeszcze raz, Sam” W. Allena; „Makbet” W. Shakespeare’a;  „Czołem wbijając gwoździe w podłogę” E. Bogosiana; „Sceny z Nowego Świata” E. Bogosiana; „Kolacja dla głupca” F.Vebera; „Tajemniczy ogród” F. H. Burnett; „Oskar i Ruth” I. Villqista; „Kolacja dla głupca” F.Vebera; „Mąż mojej żony” Miro Gavrana; „Proces” Franca Kafki; „Paragraf 22” Josepha Hellera; „Gąska” Nikołaja Kolady; „Wesoło” Miłogosta Reczka; „Dar z nieba” Alana Ayckebourne’a; „Poważny jak śmierć, zimny jak głaz” Adama Rappa; „Wszystko o mężczyznach” Miro Gavrana;  „Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna” Ivo Bresana; „Pół żartem, pół sercem” Kena Ludwiga; „Wszystko o kobietach” Miro Gavrana; „Dawno temu dziś” Victora Lanouxa; „Tajemniczy ogród” F.H.Burnett; „ Zdobywcy” Alana Kriefa; „Dziś wieczór arszenik lub komedia z kawą” Carlo Terron.

Występuje w spektaklach