Spektakle

Martwa natura z kochankiem w tle

Opowieść kobiety o kobiecych dylematach, zabawnych perypetiach, o nadziejach i rozczarowaniach oraz o miłości – dozgonnej i nieodwzajemnionej, uskrzydlającej i rujnującej.

Opis spektaklu

„Szanowne panie. Znalazłam w szatni bruneta, lat około czterdziestu, którego odwiesiłam na numerek 38. Właścicielkę bruneta informuję, że  spodziewam się 10% znaleźnego” – czy dojrzałej kobiecie, matce, żonie wypada tak powiedzieć? Niekoniecznie, ale czasami zdarza się tak pomyśleć… W recitalu Martwa natura z kochankiem w tle Joanna Jeżewska stworzła historię pełną zabawnych, damsko-męskich perypetii, okraszonych nutką frywolnego, czasami ironicznego humoru, opowie o nadziejach i rozczarowaniach oraz o miłości – dozgonnej i nieodwzajemnionej, uskrzydlającej i rujnującej. Wymiesza radość ze smutkiem, a żart z nostalgią.

Recital łączy utwory z płyty pt. Martwa natura z kochankiem w tle (wydanej  w lutym 2013 roku) z elementami monodramu, zabarwionego komediowym akcentem. Całość stanowi ciekawą opowieść kobiety o kobiecych dylematach, związanych między innymi z mężczyznami. Autorem większości tekstów – zarówno monologów, jak też piosenek – jest Jan Wołek (bard, poeta i malarz). Muzykę do utworów skomponowali m.in. Jerzy Satanowski, Włodzimierz Korcz, Janusz Strobel, a jazzowych aranżacji dokonał zespół Klezzmates.

Kunszt artystki, finezyjność tekstów oraz wspaniała muzyka sprawiają, że Martwa natura z kochankiem w tle wykracza poza granice potocznie pojmowanej piosenki poetyckiej „jest jazzowo, jest balladowo, jest lirycznie” jak mówi sama artystka.

Joanna Jeżewska, ur. 15 grudnia 1965 roku. Ukończyła Wydział Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie w roku 1988. Od tego samego roku pracuje w zespole artystycznym Teatru Współczesnego w Warszawie, na deskach którego zadebiutowała w spektaklu pt. „Mistrz i Małgorzata” w reżyserii Macieja Englerta (1987 r.). Na ekranie zadebiutowała jeszcze w czasie studiów, w filmie Janusza Kijowskiego pt. „Maskarada” (1986 r.). Zagrała jedną z głównych ról w filmie Mirosława Gronowskiego pt. „Rozmowy o miłości” (1990 r.), „Odwiedź mnie we śnie” Teresy Kotlarczyk czy „Daleko od siebie” Feliksa Falka. Jednak popularność  i sympatię widzów przyniosły jej przede wszystkim seriale. Zagrała postać Magdy Rudnik, siostry Jacka Mileckiego, w serialu pt. „M jak Miłość” oraz dr Olgi Frączak w serialu pt. „Samo Życie”, a także detektyw Ewę w „Agentkach” i mamę Wojtka we „Wszystko przed nami”. Aktywnie pracuje w dubbingu. Aktorka silnie związana jest ze sceną kabaretową i satyryczną. Współpracowała z największymi sławami polskiego kabaretu i satyry –  z Zenonem Laskowikiem (kabaret TEY), Janem Pietrzakiem (Kabaret Pod Egidą), Marcinem Wolskim („60 min na godzinę”,  „Akropoland”, „Satirical fiction”), Szymonem Majewskim („Szymon Majewski Show”). Doskonale parodiuje najpopularniejsze postaci polskiej sceny politycznej (m.in. Jolantę Kwaśniewską,  Monikę Olejnik, Elżbietę Jaworowicz, Joannę Senyszyn, i in.).  Prywatnie jest szczęśliwą mężatką i matką dwójki dzieci: Zuzi i Jędrka.

Recenzje

(…)widz uczestniczy w rewelacyjnym popisie aktorstwa – te gesty! Te miny i minki! Te spojrzenia! Ta modulacja głosu! Pełnia kobiecości! Wszyscy panowie powinni zobaczyć ten spektakl aby chociaż w przybliżeniu dowiedzieć się, jak panie widzą i co sądzą o różnych męskich zachowaniach. A jest co posłuchać i na co popatrzeć!(…)

Czytaj dalej...

Krzysztof Stopczyk, kulturalnie.waw.pl