Dokładny opis wydarzeń związanych z Kamienicą
Szanowni Państwo, przedstawiamy dokłądną chronologię wydarzeń i problemów związanych z budynkiem, w którym znajduje się teatr. Wszystkie poniższe informacje są poparte dokumentami. W miarę zdobywania kolejnych informacji będziemy uzupełniać ten artykuł. Zwracamy się do Państwa z prośbą o zapoznanie się ze sprawą oraz wsparcie nas poprzez podpisanie petycji.
Jednocześnie informujemy, że w obliczu zaistniałej sytuacji wystosowaliśmy publiczną ofertę dla Miasta st. Warszawy oraz Wspólnoty Mieszkaniowej w celu zakończenia konfliktu.
-
W latach 2004-2009 Teatr Kamienica powstaje w nieużywanych piwnicach budynku przy Al. Solidarności 93 w Warszawie, a adaptację, remont i w znacznej mierze budowę Emilian Kamiński i Justyna Sieńczyło finansują ze sprzedaży swojego majątku prywatnego. Duża część budżetu została przeznaczona na naprawę fundamentów, których stan według ekspertyzy budowlanej zagrażał bezpieczeństwu całego budynku.
-
Od 2009 roku, opierając się na wcześniejszych obietnicach Emilian Kamiński podejmuje starania o uregulowanie stanu prawnego pomieszczeń wykorzystywanych przez Teatr, w tym o zgodę na ich wykupienie od m.st. Warszawy. Pomieszczenia kamienicy przy Al. Solidarności 93 nie były przedmiotem roszczeń, ponieważ własność całego budynku przeszła na miasto jeszcze przed II Wojną Światową.
-
Początkowo dobre relacje z Zarządem Wspólnoty Mieszkaniowej zadowolonym z przeobrażenia piwnic i całej kamienicy, w tym dziedzińca, owocują propozycją nabycia powierzchni niemieszkalnej na strychu w zamian za udział w odrestaurowaniu całego budynku. Znajduje to oparcie w podjętej w dniu 16 grudnia 2008 roku przez Wspólnotę uchwale nr 10/2008, w której wyrażono, co do zasady, zgodę na adaptację strychów, po której nastąpić miało przeniesienie własności powstałych lokali. Teatr, zastanawiając się nad miejscem dla uczniów szkoły rzemiosł teatralnych, wyraża początkowo zainteresowanie, ale z powodu ekspertyz budowlanych i uwzględniając głos sąsiedniej wspólnoty Mieszkaniowej w 2010–2011 roku trwale rezygnuje z planów zagospodarowania strychu.
-
W dniach 23–29 lutego 2012 roku w Urzędzie Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy odbyły się spotkania, w których uczestniczyli przedstawiciele m.st. Warszawy oraz Wspólnoty i przedstawiciele oferentów nadbudowy, adaptacji i zakupienia powierzchni strychowej. Postanowili oni, że na inwestora nadbudowy została wybrana firma Geo Capital S.A (KRS 0000337254, po przekszatałceniu Geo Capital sp. z o.o. KRS 0001006900). Spółka ta proponuje cenę 3.400 zł/m2, ale pomimo że inny oferent proponował cenę 4.300 zł/m2, Geo Capital S.A. wygrywa, gdyż ówcześni przedstawiciele miasta „znają” go z inwestycji przy ul. Hożej w Warszawie (gdzie ma „bardzo dobre opinie”) i spotkania przy jednej ze Wspólnot. Obecnie (2024) przedstawiciele Spółdzielni budynku przy ul. Hożej 57 zwrócili się do Teatru z prośbą o pomoc w podobnych problemach ze spółką Geo Capital.
-
W dniu 4 kwietnia 2012 roku Wspólnota podjęła uchwałę nr 2/2012 w sprawie zgody na nadbudowę budynku i powstanie nowej powierzchni około 1.050 m.kw. oraz określenia inwestora, którym została Geo Capital S.A. Uchwała została podjęta dzięki głosowi oddanemu przez przedstawiciela Miasta.
-
W dniu 19 kwietnia 2012 roku Geo Capital S.A. złożyła Zarządowi Wspólnoty oświadczenie, że z powodów formalnoprawnych niezależnych od spółki, rezygnuje z realizacji nadbudowy.
-
W dniu 1 grudnia 2012 roku Zarząd Wspólnoty (w składzie bez Emiliana Kamińskiego, mimo że był on wtedy członkiem Zarządu Wspólnoty) udziela pełnomocnictw Markowi Gut do podpisywania w imieniu Wspólnoty korespondencji do organów administracji (Marek Gut był w lutym 2012 roku jednym z pełnomocników m.st. Warszawy, którzy wybrali spółkę Geo Capital S.A. na inwestora w Kamienicy).
-
W dniu 23 kwietnia 2013 roku, bez dodatkowych oświadczeń i negocjacji po powyższej rezygnacji, przed notariuszem Wojciechem Zieleniewskim w Warszawie, za Rep.A nr 2291/2013 Wspólnota zawarła ze spółką Geo Capital S.A. „Umowę przedwstępną ustanowienia odrębnej własności lokali i ich sprzedaży oraz umowę inwestycyjną”.
-
W dniu 20 grudnia 2013 roku, przed notariuszem Wojciechem Zieleniewskim, za Rep. A nr 7513/2013 został sporządzony akt notarialny dokumentujący „Umowę ustanowienia odrębnej własności lokali i ich sprzedaży”, dotyczący wyodrębnienia i sprzedaży na rzecz Geo Capital S.A. nowopowstałego lokalu nr 40 o powierzchni 80 m.kw., za cenę 272.000 złotych (o zawarciu umów nie poinformowano Emiliana Kamińskiego jako Członka Zarządu). Geo Capital miał najpierw dokonać adaptacji powierzchni na strychu na lokale mieszkalne, a dopiero potem miała zostać przeniesiona własność. W dniu 15 stycznia 2014 roku ten sam notariusz aktem notarialnym Rep. A nr 294/2014, udokumentował ustanowienie odrębnej własności lokali i sprzedaż na rzecz Geo Capital S.A. siedmiu kolejnych nowopowstałych lokali nr 9, 10, 19, 20, 29, 30, 39, za łączną cenę 3.298.000 złotych (o zawarciu umów nie poinformowano Emiliana Kamińskiego jako Członka Zarządu). W Umowie sprzedaży zamieszono zapis o dokonaniu potrącenia wzajemnych wierzytelności (czyli o umorzeniu) – należnej Wspólnocie z tytułu ceny sprzedaży i Geo Capital z tytułu wykonanych prac, do których nie doszło. Według informacji przekazanych przez Geo Capital do postępowania w sprawie ogłoszenia upadłości z wniosku zarządcy przymusowego (WA1M/GU/6/2021 SR dla m.st. Warszawy) roszczenia Wspólnoty wobec Geo Capital z tytułu zapłaty ceny zostały wykreślone z ksiąg tej spółki jako przedawnione.
-
W dniu 1 kwietnia 2014 roku Geo Capital S.A. przeniosła własność lokali 40, 9, 10, 19, 20, 30, 39 na rzecz utworzonych spółek zależnych. (lokal 29 pozostał własnością Geo Capital). Wszystkie spółki posiadają ten sam adres - ul. Marszałkowska 84/92 lok. 117, 00-514 Warszawa. Spółki noszą następujące nazwy:
-
INTIQAM - zemsta ( w jęz. azerski)
-
KISASI - zemsta (w jęz. suahili)
-
GLUMAC - aktor (chorwacki / serbski)
-
KAZALISTE - teatr (chorwacki/ serbski)
-
KUSHINDA - pokonać (suahili)
-
ODIO– nienawidzę/ nienawiść (łacina/ włoski).
-
2AK
-
-
W dniu 2 czerwca 2014 roku Wspólnota Mieszkaniowa podejmuje uchwałę nr 13/2014, w której wyraża zgodę na przebudowę ok. 220 m2 piwnic w Kamienicy oraz sprzedaż powiązanej z Geo Capital S.A. spółce Fire Security sp. z o.o., a projekt przebudowy sporządzany jest dla Geo Capital S.A. w listopadzie 2014 roku i przewiduje powstanie lokalu gastronomicznego w oparciu o zewnętrzny catering, a na cele lokalu dokonać się ma odgrodzenie pomieszczeń zajmowanych przez Teatr „przegrodami budowlanymi” w sposób, który praktycznie uniemożliwia prowadzenie Teatru.
-
W dniu 6 czerwca 2014 roku Wspólnota Mieszkaniowa zawiera z Fire Security sp. z o.o. umowę przedwstępną sprzedaży ok. 220 m2 piwnic w Kamienicy.
-
W dniu 6 czerwca 2014 roku Miasto Stołeczne Warszawa kieruje do Prokuratury Rejonowej Warszawa Śródmieście Północ zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej przy sprzedaży powierzchni strychu Kamienicy - w dniu 21 grudnia 2015 roku Teatr kieruje własne zawiadomienie, a sprawa jest przekazana do Prokuratury Okręgowej w Warszawie, która 4 lutego 2021 roku kieruje akt oskarżenia do Sądu Rejonowego dla Warszawy Śródmieścia w Warszawie przeciwko reprezentantom stron umów sprzedaży pomieszczeń na strychu kamienicy przy al. Solidarności 93 – w dniu 26 lutego 2024 roku o godzinie 9.00 na sali 244 planowana jest ostatnia rozprawa za sygnaturą II K 252/21 (ul. Marszałkowska 82).
-
W dniu 3 grudnia 2014 roku Wspólnota Mieszkaniowa wnosi do Sądu pozew o eksmisję Teatru z pomieszczeń piwnicznych.
-
W dniu 10 marca 2015 roku m.st. Warszawa wnosi do Sądu Okręgowego w Warszawie pozew o stwierdzenie nieważności umów przenoszących własność powierzchni na strychu kamienicy ze wspólnoty na spółkę Geo Capital S.A. – Sąd ten stwierdził nieważność umów ze względu na przekroczenie zakresu umocowania, którego pozwana Wspólnota udzieliła zarządowi na mocy uchwały nr 2/2012 z uwagi na objęcie umowami lokali niemieszkalnych, zamiast, jak w uchwale, mieszkalnych oraz brak koniecznego udziału przedstawiciela m.st. Warszawy przy umowie, która musiała przewidywać także ustanowienie prawa użytkowania wieczystego dla nowopowstałych lokali, a obecnie, po dwóch wyrokach Sądu Najwyższego, sprawa ma zostać rozpoznana przez Sąd Apelacyjny w Warszawie za sygnaturą VI ACa 1719/23 w dniu 14 lutego 2024 roku, o godzinie 9:40 na sali 209 (ul. Inflancka 4c bud. D).
-
W żadnym z postępowań sądowych, które wytaczane były Emilianowi Kamińskiemu za wypowiedzi do mass mediów o sytuacji Teatru i próbach wyrzucenia Teatru z Kamienicy, nie uznano go za winnego przestępstwa pomówienia.
-
Inne postępowania sądowe, w których Teatr domaga się uchylenia krzywdzących go uchwał Wspólnoty Mieszkaniowej (uchwały te podjęte zostały z pominięciem głosu m.st. Warszawy posiadającego 64,59% udziału uprawniającego do głosowania, a przed wprowadzeniem w życie kwestionowanych uchwał posiadało nawet 79,85% udzaiłu) pozostają zawieszone do czasu przesądzenia nieważności umów sprzedaży pomieszczeń na strychu Kamienicy.
Obecnie los Teatru zależy w dużej mierze od Pana Tomasza Bratka – Wiceprezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, który nadzoruje sprawy mienia m.st. Warszawy i to jego decyzja przesądzi, czy będzie możliwe zbycie na rzecz Teatru Kamienica pomieszczeń przez niego odrestaurowanych i koniecznych do jego funkcjonowania, a także zabezpieczenia jego przyszłości. Jednocześnie istotna jest też postawa Miasta w procesie, który wytoczyło o stwierdzenie nieważności umów o zbyciu na rzecz spółki Geo Capital SA części wspólnych na strychu kamienicy.
Podsumowując, Miasto udzieliło w 2012 r. zgody na sprzedaż strychów za obietnicę remontu spółce Geo Capital SA. Niestety, w tym czasie Miasto nie zdążyło przed zmianą prawa w 2016 sprzedać terenu piwnic Teatrowi Kamienica, co uniemożliwiło zabezpieczenie go w przypadku dalszej aktywności Geo Capital SA.
Dalszy ciąg kalendarium:
18. W 2021 roku Naczelnikiem Dzielnicy Śródmieście zostaje Katarzyna Sołtysiak.
19. W październiku 2022 roku Zarządca Przymusowy informuje wspólnotę, że jedno z kont wspólnoty, na którym znajdowały się 2 miliony złotych, zostało zablokowane przez Bank Millennium.
20. Zimą 2023 roku część Rady Miasta Warszawy zaprasza Teatr Kamienica na rozmowę, podczas której Teatr zwraca się z prośbą o umożliwienie wykupu części pomieszczeń – czyli część piwnicy w budynku przy Al. Solidarności 93 w Warszawie wynajmowaną od m.st. Warszawy, gdzie znajduje się główna scena Teatru – Scena Orla. Prośba spotyka się z odmową, ale Miasto Warszawa obniża czynsz płacony przez Teatr o ok. 15%.
21. Wiosną 2023 roku Naczelnik Wydziału Wspólnot Mieszkaniowych w Dz. Śródmieście Katarzyna Sołtysiak, odpowiadając na zapytania członków Wspólnoty, zapowiada scalenie działek w celu uregulowania sytuacji prawnej budynku i przekształcenia użytkowania wieczystego gruntu pod budynkiem we własność – budynek znajduje się na dwóch odrębnych działkach, stanowiących własność m.st. Warszawy, z których jedna pozostaje w użytkowaniu wieczystym właścicieli lokali w budynku.
Takie działanie mogłoby umożliwić przejęcie sceny głównej teatru. Na szczęście na dzień dzisiejszy nie zostało to zrealizowane dzięki presji widzów. Miasto tłumaczy wstrzymanie działań nie reakcją na petycję teatru, ale odkryciem, że jedna z dalszych części działki garażowej może mieć problemy z reprywatyzacją, co uniemożliwia proste załatwienie sprawy.
Teatr uważa, że podanie w tym i dalszych miejscach imion i nazwisk „głównych aktorów spektaklu” jest konieczne, aby nasza Chronologia była czytelna – osoby te wypowiadają się w materiale „Inwazja karaluchów w budynku Teatru Kamienica. Wielki konflikt z sąsiadami eskaluje” zamieszonym w portalu wyborcza.pl w dniu 20 października 2025 roku.
22. W maju 2023 roku Teatr Kamienica ponownie występuje do Widzów i Sympatyków z pomoc w obronie tego miejsca i udostępnianie informacji o zaistniałej sytuacji.
23. W czerwcu 2023 Teatr otrzymuje propozycję ugody od osób reprezentujących spółkę Geo Capital. W zamian za zaniechanie wszystkich procesów sądowych wytoczonych w obronie Teatru, mieszkańców kamienicy przy Al. Solidarności 93 oraz interesów Miasta ma otrzymać 5% zysku z działalności oraz wsparcie w wykupie powierzchni podczas głosowań (dodając jednocześnie, że w przeciwnym razie nigdy na ten zakup nie pozwolą). Osoby reprezentujące interesy Geo Capital ujmują to w sposób następujący: “Jeżeli Teatr odpuści swoją walkę o Kamienicę, to z Miastem i Wspólnotą nie będzie żadnego problemu”. Teatr Kamienica odmawia.
24. Latem 2023 roku Teatr stara się o pomoc w wykupieniu działek pod Sceną Orlą, by zabezpieczyć jej funkcjonowanie. Przedstawiciele Teatru zostają zaproszeni przez Zastępcę Burmistrza Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy – Rafała Krasuskiego do rozmowy w tej sprawie.
25. W styczniu 2024 roku emitowany zostaje reportaż w programie “Uwaga TVN” dotyczący sprawy Teatru oraz naświetlający powiązania prezesa Geo Capital SA, Adriana Accordiego Krawca.
26. Wiosną 2024 roku przedstawiciele Teatru Kamienica spotykają się z przedstawicielami Miasta Stołecznego Warszawy oraz Dzielnicy Śródmieście. Zostaje uzgodniona strategia, wedle której warunkiem wykupienia przestrzeni przez Teatr jest podzielenie własności piwnic między Teatr a Miasto, by sąd mógł zasądzić możliwość kupna reszty terenów.
27. W kwietniu 2025 roku Sąd Rejonowy dla Warszawy-Śródmieścia w Warszawie (II K 252/21) postanawia, po 3.5 roku prowadzenia sprawy i przeprowadzeniu wszystkich dowodów, że przekaże sprawę przeciwko właścicielowi Geo Capital i Fire Security oraz przeciwko byłemu członkowi Zarządu Wspólnoty (drugi były Członek Zarządu – mąż Pani Agnieszki Serwackiej – umiera już po przedstawieniu mu takich samych zarzutów) o narażenie Wspólnoty na szkodę przy zawieraniu umów o sprzedaży 8 lokali na strychu budynku do Sądu Okręgowego w Warszawie, gdyż czyny oskarżonych należy zakwalifikować z surowszego przepisu (art. 296 § 3 k.k.) – oskarżeni mieli nie tylko narazić na szkodę, ale ją spowodować. Od lipca 2024 roku Sąd Okręgowy w Warszawie (XII K 200/24) nie wyznaczył nawet pierwszego terminu rozprawy.
W lipcu 2024 roku Sąd Apelacyjny w Warszawie (VI ACa 1719/23) prawomocnie orzeka, że umowy sprzedaży 8 lokali na strychu budynku spółce Geo Capital i 7 innym spółkom kontrolowanym w przeszłości przez Adriana Accordiego Krawca są nieważne (pisemne uzasadnienie wyroku pojawia się w marcu 2025 roku).
28. Latem 2024 roku Wspólnota zostaje powiadomiona o zatrudnieniu przez Teatr rzeczoznawcy w celu przygotowania wykupu części powierzchni. Należy dodać, że pierwotnie Dzielnica Śródmieście otrzymała od Teatru propozycję podjęcia decyzji o wyborze rzeczoznawcy, by uniknąć ewentualnych nieporozumień, jednak Dzielnica nie znalazła odpowiedniej osoby. Teatr wnosi także propozycję objęcia administracji budynku, czemu przeciwna jest Naczelnik Dzielnicy Śródmieście Katarzyna Sołtysiak, która sprzeciwia się również występowaniu przedstawiciela Teatru w Zarządzie Wspólnoty. Zaczyna określać funkcjonującego Zarządcę Przymusowego jako osobę problematyczną.
29. Latem i jesienią 2024 rzeczoznawca kończy ekspertyzę i wydaje operat. Miasto ma uwagi, ale po ich wyjaśnieniu akceptuje operat. Naczelnik Dzielnicy informuje teatr, że chce powołać nowego rzeczoznawcę, mimo że wcześniej Miasto zleciło to Teatrowi. Latem i jesienią 2024 Teatr zleca rzeczoznawcy majątkowemu dokonanie wyceny wartości pomieszczeń w piwnicy budynku przy Al. Solidarności 93, gdyż urzędnicy Dz. Śródmieście twierdzą, że nie mają rzeczoznawcy, którego mogą polecić jako sprawdzonego w wycenie nieruchomości miejskich, uzgodniono więc, że Teatr sam wybierze rzeczoznawcę. Wycena zostaje przekazana do Dzielnicy Śródmieście. Najpierw nie ma żadnego odzewu, potem Nacz. Katarzyna Sołtysiak zmienia zdanie i chce powołać swojego rzeczoznawcę, następnie twierdzi, że wystarczy im odpowiedź na kilka pytań. Weryfikują faktury za budowę, dostają od rzeczoznawcy żądane wyjaśnienia i wreszcie wyrażają zgodę na głosowanie za sprzedażą pomieszczeń Teatrowi.
30. Zimą 2025 roku, właścicielka jednego z mieszkań w budynku, pani Agnieszka Serwacka przeciwstawia się sprzedaży powierzchni Teatrowi, domaga się wyższej kwoty oraz sugeruje, że jest zainteresowana wykupieniem powierzchni piwnicznej.
31. W lutym 2025 roku Wspólnota Mieszkaniowa większością 88,30 % : 6,96% podejmuje uchwałę o zgodzie na sprzedaż Teatrowi pomieszczeń w piwnicy budynku (w tym tych zajmowanych aktualnie).
32. W marcu 2025 roku Teatr podpisuje ze Wspólnotą Mieszkaniową umowę przedwstępną zakupu pomieszczeń w piwnicy budynku. Pani Agnieszka Serwacka 13 marca 2025 roku o godzinie 11:15 w czwartek składa w biurze podawczym Sądu Okręgowego w Warszawie pozew zaskarżający uchwałę Wspólnoty Mieszkaniowej o zgodzie na zbycie pomieszczeń Teatrowi. Już 17 marca 2025 roku Sąd udziela zabezpieczenia poprzez zakazanie sprzedaży i wyznacza termin rozprawy na listopad 2025 roku.
33. W kwietniu 2025 Wspólnota otrzymuje informację o propozycji wyboru firmy administrującej budynkiem. Naczelnik Dzielnicy Śródmieście zaznacza, że choć nie do końca wypada jej to mówić, to poradziłaby konkretną firmę – znana wspólnotom mieszkaniowym w Śródmieściu Warszawy firma zarządzająca m.in. budynkami przy Marszałkowskiej 66, Nowogrodzkiej 44, Poznańskiej 14 oraz Noakowskiego 10 i 12.
34. W maju i czerwcu 2025 Kajetan Kamiński z ramienia Teatru weryfikuje firmy zajmujące się administracją budynków, sprawdzając dane w KRS, opinie, lokalizację, strony internetowe, umowy, zakres kompetencji oraz administrowane przez te firmy adresy. Jedna firma spełnia najwyższe standardy wiarygodności, oferując odpowiedzialność cywilną oraz wielomilionowe ubezpieczenie na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń, takich jak katastrofa budowlana. Firma ta przegrywa w głosowaniu Wspólnoty z firmą polecaną przez Naczelnik Dzielnicy. Głównym argumentem jest doświadczenie firmy w zakresie zdobywania dotacjami, choć pojawia się sugestia, że ze względu na obciążenie problemami prawnymi budynek ma mniejsze szanse na otrzymanie dotacji.
35. W lipcu 2025 roku Teatr Kamienica zaskarża wybór tej firmy zarządzającej jako administratora budynku z powodu zagrożenia zadłużaniem Wspólnoty. Na dzień podjęcia uchwały Wspólnota Mieszkaniowa nie posiada żadnych wolnych środków, a jedynie przeterminowane zobowiązania, zaś wykonanie innych podjętych uchwał to setki tysięcy złotych. Sąd wstrzymuje wykonanie tej uchwały. Za uchwałą głosuje Pani Naczelnik Sołtysiak. Jednocześnie Teatr wpłaca część czynszu na kilka miesięcy do przodu, by zapewnić wspólnocie płynność utrzymania i pokrycie bieżących potrzeb. Teatr usiłuje w tym czasie skontaktować się w Wiceburmistrzem, by porozmawiać o sytuacji związanej z Naczelnik Śródmieścia oraz sytuacji całego budynku. Jednak to Naczelnik Sołtysiak decyduje, kiedy możemy spotkać się z władzami Dzielnicy. Teatr usiłuje skontaktować się z wiceburmistrzem, spotkanie zostaje zaplanowane na wrzesień, jednak ostatecznie zostaje przesunięte.
Geo Capital wnosi skargę kasacyjną do Sądu Najwyższego od wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie stwierdzającego nieważność umów sprzedaży 8 lokali na strychu budynku. Geo Capital wnosi o udzielenie zwolnienia od opłaty od kasacji, gdyż „nie posiada wystarczających środków”. Około tygodnia wcześniej spółka przenosi niemal cały majątek do fundacji rodzinnej Accordis Legatum założonej przez Adriana Accordiego Krawca.
36. W sierpniu 2025 Zarządca Przymusowy informuje, że po wielu latach konto Wspólnoty zostało odblokowane przez Bank Millennium, co daje możliwość korzystania przez Wspólnotę z kwoty ponad 2 000 000 złotych .
37. We wrześniu 2025 roku do Teatru Kamienica zwraca się Zastępca Dyrektora Departamentu Gospodarki Nieruchomościami Ministerstwa Rozwoju i Technologii z prośbą o przesłanie dokumentów w sprawie wyliczenia nakładów Teatru na budynek w związku ze „słusznym interesem obywateli”.
Teatr spotyka się z Zastępczynią Prezydenta m.st. Warszawy Aldoną Machnowską-Górą, aby poinformować o sytuacji budynku, m.in. o tym, że 2/3 jego powierzchni zajmują obecnie pustostany, a także by porozmawiać o trudnościach we współpracy z Naczelnik Dzielnicy Śródmieście.
38. W październiku 2025 ma miejsce ostra wymiana zdań pomiędzy Panią Naczelnik Katarzyną Sołtysiak a reprezentującym Teatr Kajetanem Kamińskim (w obecności Wiceburmistrza Dzielnicy Śródmieście) na temat powodów forsowania przez Wydział Wspólnot Mieszkaniowych konkretnej spółki jako administratora budynku oraz nagłej niechęci do Zarządcy Przymusowego. Podczas zebrania Wspólnoty Mieszkaniowej tego samego dnia Pani Naczelnik głosuje w imieniu m.st. Warszawy m.in. za:
- ponownym wybraniem firmy administrującej budynek zaskarżonej przez teatr;
- odebraniem Zarządcy Przymusowemu uprawnień do dysponowania rachunkami bankowymi i reprezentowania Wspólnoty w Sądzie (w tym w sprawie wniesionej przez Panią Agnieszkę Serwacką o uchylenie uchwały Wspólnoty o zgodzie na sprzedaż pomieszczeń w piwnicy Teatrowi Kamienica i w sprawie kasacyjnej wniesionej przez Geo Capital od wyroku stwierdzającego nieważność nabycia 8 lokali na strychu budynku);
- odwołaniem Zarządu Wspólnoty powołanego w lutym 2025 roku;
- weryfikacją stawek czynszowych i wprowadzeniem nowych stawek dla podmiotów „zewnętrznych”, ale nie dla Pani Agnieszki Serwackiej, która nie płaci za zajmowany lokal piwniczny, jednak głosuje „przeciwko”;
- wykonaniem audytu technicznego budynku;
- wykonaniem audytu prawidłowości rozporządzania mieniem Wspólnoty przez Zarządcę Przymusowego (choć cały czas zarzuca nieprawidłowości);
Pani Naczelnik Sołtysiak nie zabiera w ogóle głosu m.in. w sprawach:
- wystąpienia z roszczeniami przeciwko spółce Geo Capital i byłemu Członkowi Zarządu i ew. spadkobierczyni po drugim członku Zarządu (Pani Agnieszce Serwackiej) w związku z zawarciem uznanych za nieważne umów o sprzedaży tej spółce 8 lokali na strychu budynku;
- poinformowania sądów, przed którymi toczą się postępowania z udziałem m.in. Geo Capital, że ta i 7 innych spółek kontrolowanych w przeszłości przez Adriana Accordi Krawca prawomocnie nie nabyły lokali na strychu budynku;
- ponownego przeliczeniu głosów pod uchwałami podjętymi przez Wspólnotę Mieszkaniową w przeszłości, które zostały podjęte głosami Geo Capital i 7 innych spółek kontrolowanych w przeszłości przez Adriana Accordi Krawca;
- uporządkowania kwestii składu osobowego Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej.
39. Jesienią 2025 roku do Teatru Kamienica i Zarządcy Przymusowego zgłasza się dziennikarz Gazety Wyborczej z pytaniami o zasadność nakładów poczynionych w przeszłości przez Teatr Kamienica w budynku oraz działalność Zarządcy Przymusowego. Zbiega się to ze zbliżającą rozprawą przed Sądem Okręgowym w Warszawie o uchylenie uchwały wyrażającej zgodę na sprzedaż Teatrowi Kamienica pomieszczeń w piwnicy budynku przy Al. Solidarności 93. Dziennikarz wie już także, że zostało złożone zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa do Prokuratury. Do tej pory żadna jednostka Prokuratury nie zwróciła się do Teatru o jakiekolwiek informacje.
Wydział Wspólnot Mieszkaniowych Urzędu Dzielnicy Śródmieście pilnie żąda zwołania zebrania Wspólnoty Mieszkaniowej, aby przegłosować uchwałę o odwołaniu uchwały z marca 2025 roku o zgodzie na sprzedanie Teatrowi Kamienica pomieszczeń w piwnicach, nie podając uzasadnienia zmiany swojego stanowiska – kwestia innych uchwał, np. zgody na zamknięcie ksiąg wieczystych dot. lokali na strychu, nie pozostaje w zainteresowaniu Wydziału.
W artykule opublikowanym na łamach wyborcza.pl wielokrotnie podnoszono kwestię złego stanu budynku i możliwości remontu. Pragniemy zilustrować lepiej tę sytuację, pokazują historię głosować nad funduszem remontowym. Sądzimy, że stosunek do wysokości funduszu remontowego może być dobrym probierzem faktycznego, a nie tylko deklarowanego stosunku do sytuacji budynku.
Reprezentanci m.st. Warszawy przez lata nie pozwolili na podniesienie funduszu remontowego, co doprowadziło pośrednio do stanu, w jakim budynek przy Al. Solidarności 93 jest obecnie.
Poniżej zamieszczamy skrót z głosowań z lat 2020-2025 oraz uchwały z 2014, kiedy fundusz remontowy został obniżony.
Przez te lata, przy około 6000m² powierzchni, mając fundusz remontowy na poziomie 0.50zł/m² wspólnota przez 10 lat zebrał na remonty około 360 000 złotych.
Gdyby fundusz remontowy od 2015 roku był na poziomie minimalnym dla takiego budynku,
czyli 3 zł/m², wspólnota dysponowałaby w roku 2025 funduszem remontowym w wysokości ok 2 160 000 zł, czyli 6 razy więcej niż obecnie.
Obecnie Miasto st. Warszawa podniosło fundusz remontowy wspólnoty do poziomu 4 zł za m². To oznacza, że wspólnota zbierze kwotę, która wystarczyłaby na podstawowe remonty, czyli 1,5 mln złotych, dopiero po 5 latach.
Z propozycją Teatru, by wykupić powierzchnię i przeznaczyć pierwsze transze zapłaty dla Miasta na fundusz remontowy wspólnoty, nawet przy najbardziej rozłożonej w czasie opcji podzielenia kwoty 30 mln na 30 lat, z zaproponowanych 10 mln w ciągu 5 lat do funduszu remontowego trafiłoby dodatkowe 5 mln złotych pośrednio płatnych przez Teatr Kamienica.
Dodatek: historia głosowań Wspólnoty dotyczących funduszu remontowego budynku.
1. Uchwała nr 12/2014 z 21 maja 2014 r. (0,50 zł/m²)
Czego dotyczy: Obniżenie zaliczki na fundusz remontowy z 2 zł/m² miesięcznie do poziomu 0,50 zł/m² miesięcznie. (“W związku z zablokowaniem możliwości wykonania remontów i inwestycji we Wspólnocie oraz mając na względzie fakt, iż powyższe nakłady zostaną pokryte ze środków pochodzących od inwestora realizującego adaptację strychów, właściciele ustalają nową wysokość stawki na Fundusz remontowy w wysokości 0,50zł/m2 powierzchni użytkowej”). Wynik: Przyjęta.
Głosowanie:
- Teatr Kamienica (Justyna Sieńczyło i Emilian Kamiński oraz Fundacja ATUT): nie głosowali.
- Spółki „ze strychów”:Wszystkie spółki (Geo Capital, INTIQAM, GLUMAC, KAZALISTE, KUSHINDA, ODIO, 2AK) zagłosowały za – podpisy złożone za upoważnieniem przez jednego z członków zarządu, który głosował za up. również za część mieszkańców.
- Miasto Stołeczne Warszawa (m.st. Warszawa): nie głosowało.
2. Uchwała nr 5/2020 z 31 sierpnia 2020 r. (0,50 zł/m²)
Czego dotyczy: Utrzymanie zaliczki na fundusz remontowy na poziomie 0,50 zł/m² miesięcznie. Wynik: Przyjęta (77,29% Za).
Głosowanie:
- Teatr Kamienica (Justyna Sieńczyło i Emilian Kamiński oraz Fundacja ATUT): Właściciele lokalu mieszkalnego (Sieńczyło/Kamiński) zagłosowali za. TEATR Kamienica (lokal użytkowy) głosował za.
- Spółki „ze strychów”: INTIQAM, KUSHINDA, GLUMAC, KAZALISTE, ODIO, Geo Capital SA oraz 2AK wstrzymały się. KISASI nie oddała głosu.
- Miasto Stołeczne Warszawa (m.st. Warszawa): Miasto zagłosowało za.
3. Uchwała nr 5/2015 z 17 czerwca 2015 r. (0,50 zł/m²)
Czego dotyczy: Utrzymanie zaliczki na fundusz remontowy na poziomie 0,50 zł/m² miesięcznie. Wynik: Przyjęta (88% za).
Głosowanie:
- Teatr Kamienica (Justyna Sieńczyło i Emilian Kamiński oraz Fundacja ATUT): Właściciele lokalu mieszkalnego (Sieńczyło/Kamiński) wstrzymali się. Fundacja ATUT (lokal użytkowy) wstrzymała się.
- Spółki „ze strychów”: Wszystkie spółki (Geo Capital, INTIQAM, GLUMAC, KAZALISTE, KUSHINDA, ODIO, 2AK) zagłosowały za.
- Miasto Stołeczne Warszawa (m.st. Warszawa): Miasto zagłosowało za.
4. Uchwała nr 5/2020 z 31 sierpnia 2020 r. (0,50 zł/m²)
Czego dotyczy: Utrzymanie zaliczki na fundusz remontowy na poziomie 0,50 zł/m² miesięcznie. Wynik: Przyjęta (77,29% Za).
Głosowanie:
- Teatr Kamienica (Justyna Sieńczyło i Emilian Kamiński oraz Fundacja ATUT): Właściciele lokalu mieszkalnego (Sieńczyło/Kamiński) zagłosowali za. TEATR Kamienica (lokal użytkowy) głosował za.
- Spółki „ze strychów”: INTIQAM, KUSHINDA, GLUMAC, KAZALISTE, ODIO, Geo Capital SA oraz 2AK wstrzymały się. KISASI nie oddała głosu.
- Miasto Stołeczne Warszawa (m.st. Warszawa): Miasto zagłosowało za.
5. Uchwała nr 7/2021 z 1 grudnia 2021 r. (3,00 zł/m²)
Czego dotyczy: Podniesienie zaliczki na fundusz remontowy do 3,00 zł/m² miesięcznie. Wynik: Odrzucona (26,02% udziałów głosujących, 6,14% za, 19,88% przeciw).
Głosowanie:
- Teatr Kamienica (Justyna Sieńczyło i Emilian Kamiński oraz Fundacja ATUT): Właścicielka lokalu mieszkalnego (Justyna Sieńczyło) zagłosowała za. Fundacja TEATR Kamienica (lokal użytkowy) również zagłosowała za.
- Spółki „ze strychów”: GLUMAC, KAZALISTE, KUSHINDA i 2AK, Geo Capital, INTIQAM i ODIO zagłosowały przeciw.
- Miasto Stołeczne Warszawa (m.st. Warszawa): Miasto nie oddało głosu. Jako udziałowiec 64,57%, mogło przegłosować podniesienie funduszu remontowego w 2021 roku.
6. Uchwała nr 4/2022 z 28 kwietnia 2022 r. (3,00 zł/m²)
Czego dotyczy: Ustalenie zaliczki na fundusz remontowy na poziomie 3,00 zł/m² miesięcznie. Wynik: Odrzucona (przeciw 85,91%).
Głosowanie:
- Teatr Kamienica (Justyna Sieńczyło i Emilian Kamiński oraz Fundacja ATUT): nie głosowali.
- Spółki „ze strychów”: Wszystkie spółki, które oddały głos (Geo Capital, INTIQAM, KISASI, GLUMAC, KAZALISTE, ODIO, 2AK), zagłosowały przeciw.
- Miasto Stołeczne Warszawa (m.st. Warszawa): Miasto początkowo zagłosowało za, następnie głos został skreślony i zagłosowało przeciw.
7. Uchwała nr 4/2023 z 18 kwietnia 2023 r. (3,00 zł/m²)
Czego dotyczy: Ustalenie zaliczki na fundusz remontowy na poziomie 3,00 zł/m² miesięcznie. Wynik: Odrzucona (66,02% Przeciw).
Głosowanie:
- Teatr Kamienica (Justyna Sieńczyło i Emilian Kamiński oraz Fundacja ATUT): Właścicielka lokalu mieszkalnego (Justyna Sieńczyło) zagłosowała za. Fundacja TEATR Kamienica (lokal użytkowy) zagłosowała za.
- Spółki „ze strychów”: Wszystkie spółki (Geo Capital, INTIQAM, GLUMAC, KAZALISTE, ODIO, 2AK, a także KISASI i KUSHINDA - wstrzymały się.
- Miasto Stołeczne Warszawa (m.st. Warszawa): Miasto zagłosowało przeciw.
8. Uchwała nr 4/2024 z 9 kwietnia 2024 r. (3,00 zł/m²)
Czego dotyczy: Ustalenie zaliczki na fundusz remontowy na poziomie 3,00 zł/m² miesięcznie. Wynik: odrzucona (64,57% przeciw).
Głosowanie:
- Teatr Kamienica (Justyna Sieńczyło i Emilian Kamiński oraz Fundacja ATUT): Właścicielka lokalu mieszkalnego (Justyna Sieńczyło) zagłosowała za. Fundacja TEATR Kamienica (lokal użytkowy) również zagłosowała za.
- Spółki „ze strychów”: KISASI, KUSHINDA, GLUMAC, ODIO, Geo Capital, INTIQAM, KAZALISTE i 2AK wstrzymały się od głosu.
- Miasto Stołeczne Warszawa (m.st. Warszawa): Miasto zagłosowało przeciw.
