Spektakle dla dorosłych

Żyj teraz!

PREMIERA

Jak mawiał twórca Teatru Kamienica, Emilian Kamiński – „Życie jest najwyższą wartością, nie ma nic cenniejszego niż życie”. Ta sentencja stała się inspiracją dla przedstawienia, którego tekst powstał w oparciu o autentyczne historie – czasem piękne, czasem bolesne, ale z pewnością warte wysłuchania.

Opis spektaklu

„Żyj teraz!” to unikalny spektakl niosący wsparcie, stworzony z intencją terapeutyczną, którego początek zrodził się w gabinecie Barbary Popławskiej, z wrażliwością i precyzją przeniesiony na scenę przez Wawrzyńca Kostrzewskiego. Powstał z potrzeby rozmowy o tym, co trudne, ale i najważniejsze: o sile, jaką każdy z nas nosi w sobie, a jednocześnie o tym jak kruche i zaskakujące bywa życie. To teatralne spotkanie z doświadczeniami ludzi – mijanych w biegu nieznajomych, współpasażerów, sąsiadów, kolegów z pracy, bliskich. Spotkanie, które z każdą minutą tak wiele jest w stanie powiedzieć o Tobie, Twojej historii, lękach i nadziei...

Realizacja spektaklu stała się spełnieniem marzeń Justyny Sieńczyłło – dyrektorki naczelnej i artystycznej Teatru Kamienica, aktorki, matki, żony, kobiety; marzeń o sztuce, która porusza, krzepi, inspiruje i zapala w widzu iskrę. Teatrze, który bezwzględnie prowokuje do życia. Nie jutro. Nie później. TERAZ.

Bo przecież życie jest…

 

PREMIERA 16 grudnia 2025
 


Czas trwania spektaklu: 70 min. bez przerwy
Dla Widzów od 16 roku życia.

 

Twórcy

Autor: Barbara Popławska
 
Adaptacja i reżyseria: Wawrzyniec Kostrzewski
 
W spektaklu wykorzystano fragmenty monologów autorstwa Wawrzyńca Kostrzewskieg.
Kierownictwo produkcji: Karolina Mieteń
 
Asystentka reżysera: Karolina Mieteń
 
Koncepcja plastyczna scenografii: Wawrzyniec Kostrzewski
 
Muzyka i aranżacje: Piotr Łabonarski
 
Muzyka do piosenek: Maciej Ulatowski
 
Teksty do piosenek: Barbara Popławska
Głosu do spektaklu użyczyła: Olga Sarzyńska
 
Światło: Mikołaj Zwierzyński
 
Wizualizacje: Jakub Wójcik
 
Realizacja dźwięku: Maciej Słowikowski
 
Zdjęcia: Karolina Nowaczyk
 

Galeria zdjęć

Recenzje

Na kolistym ekranie widzimy ludzi przechodzących obok, których nie znamy, którzy noszą swoje historie, którzy mają swoje troski, bóle, zwycięstwa i porażki. O nich postanowiła opowiedzieć aktorka, o ich walce, o tym, że trzeba żyć, żyć teraz. Kiedy opowiada o swoich bohaterkach, stopniowo wchodzi w ich emocje, czasem daje się im ponieść, a to z kolei udziela się widzom. Niektórzy ulegają silnemu napięciu i nie kryją łez (...)  z takich prostych historii, jakich wiele, bez mała banalnych, utkała Justyna Sieńczyłło, wspierana przez reżysera Wawrzyńca Kostrzewskiego, poruszające przedstawienie. Kostrzewski nadał tym opowieściom wymiar uogólnienia, z jednej strony prostoty, zwykłości, a z drugiej propozycji innego myślenia o świecie.  Ciekawe, że w czasach tak opresyjnych, tak trudnych, tak pełnych napięć pojawia się właśnie taka historia. Jak sesja terapeutyczna.

AICT Polska, Taka historia

Tomasz Miłkowski

Justyna Sieńczyłło kolejny raz udowodnia, że dla prawdziwej aktorki nie ma rzeczy niemożliwych i przy pomocy niewielkich nakładów scenograficznych, gry świateł, nawet przemieszczania się na scenę, wprowadza widza w inną historię (...) Spektakl „Żyj teraz" mimo poważnej tematyki, niesie ze sobą dużą dawkę pozytywnego spojrzenia na świat i własne życie, daje wsparcie i motywację. To naprawdę ważne przedstawienie we współczesnym świecie i warto wybrać się na nie do Teatru Kamienica. Żyj teraz!

Dziennik Teatralny, Żyj, jakby nie było jutra!

 

Katarzyna Jakubiak

Kiedy na deskach Teatru Kamienica zgasły światła, widzowie nie zobaczyli jedynie Justyny Sieńczyło – zobaczyli kalejdoskop ludzkich losów. Spektakl „Żyj teraz” w adaptacji i reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego to coś więcej niż popis aktorskiego warsztatu. To oparta na autentycznych historiach podróż przez życie trzech różnych kobiet, które łączy jedno: graniczna sytuacja zmuszająca do przewartościowania wszystkiego, co dotychczas znane. (...) Sieńczyło z niezwykłą precyzją przechodzi od dramatu do subtelnego humoru, ani na chwilę nie tracąc kontaktu z publicznością. Kostrzewski postawił na minimalizm formy, pozwalając wybrzmieć słowom, które w dzisiejszym, pędzącym świecie często tracą na znaczeniu.

Awpress, Sceniczny nokaut w Kamienicy

Helena Smo